Trendwatcher voor Interieur en Mode
Deel twee
You can find part 1 here. You can find part 2 of the English version here.
mode, kleur, interieur en innovatie. Zij werkt vanuit Purmerend voor grote
internationale klanten. Het trendbureau geeft een aantal keer per jaar
trendboeken uit. Milou geeft ook lezingen en presentaties en adviseert
internationaal bedrijven op het gebied van trends. Het bureau heeft naast de
algemene website sinds kort ook een inspiratie website: MilouKet.tv
geïnterviewd over haar werk en de trends die zij heeft gesignaleerd.
trendboeken en de trends.
Grading of Colour | Trendcollage interieur 2014/2015 | © Milou Ket |
Bladerend door het boek
vertelt ze wat er te zien is, wat de trends zijn en de achterliggende uitgangspunten.
Ze laat zien hoe het boek is samengesteld, met de collages, materialen en de
kleurkaarten.
inhoud qua kleur. Die kies ik daar speciaal voor.
een aantal bladzijden, en dan de trends zelf.
romantiek, met neutrale kleuren en soberheid. De combinatie van
tegenovergestelde items zoals oud en nieuw,
hard en zacht, industrieel tegenover “soul”. Deze tegenstelling roepen
een spanning op en dat willen we nu. DIY, emotionele waarden tegenover nieuw en
glad. Deze trend noem ik “opposites attract”. *Zie collage verderop.
veel grafische dessins.*Zie collage verderop. Het thema “exentric” en “nomadic” heeft vooral etnische
elementen. Dan is er nog een thema met veel donkere tinten, barok en kristal.*Zie collage verderop.
Natural Mix | Trendcollage interieur 2014/2015 | © Milou Ket |
verschillende combinaties met materialen en dessins en de bewerkingen daarvan. Ik
besteed heel veel aandacht aan de kleurkaart, zodat deze echt perfect is en
gebruik in mijn collages echte materialen zoals bv huiden, stoffen en papier, voor
de textuur.
Veel klanten van mij werken met stoffen, maar het is ook geschikt voor een
klant als Sony Ericsson.
stolpen, nest, beige tinten, bamboe, papier, licht hout, zen invloeden,
gerecycled hout, vilt, bijzondere materialen , gefineerd steen ,aangetaste
materialen: heel inspirerend.
African Influences | Trendcollage interieur 2014/2015 | © Milou Ket |
zelf niks mee hebt. Hoe ga je daar me om?
kan dit wel voor een klant verwoorden. Juist door mijn werk voor de Hema heb ik dat geleerd:
ik wil het zo mooi mogelijk doen, want in het maakproces bij de fabrikant wordt
er altijd nog wat af geschaafd. Hij kan bijvoorbeeld net die kleur niet helemaal
bereiken, dus het is voor mij van belang om de mooiste variant te vinden. Ik
probeer daarin alles te geven en kan wel heel ver gaan. Zoals de grote trend “ punk”
met prints van doodshoofden: daar zoek ik de vertaalslag van, de esthetische
kant. Dat vertaal ik in bijvoorbeeld een “rafelig” thema.
is cultuur aantastend of cultuur bevestigend.
aantastend. Ik probeer hier dan een middenweg te vinden, want onlangs is in New
York een grote punk- en couture tentoonstelling geweest. Dus het wordt wel
overgenomen. Ik ga dat dan vertalen naar een geschikte trend.
voorkeuren objectief te bekijken, daarom doe ik mijn huiswerk erg goed, zodat
het nooit mijn persoonlijke mening is.
Soft + Colourful | Trendcollage interieur 2014/2015 | © Milou Ket |
Verder bladerend door het boek:
In interieur zijn fluo-kleuren op grote vlakken toegepast is net iets te veel van het goede, maar ze zijn wel geschikt voor accessoires of op kleinere vlakken. Het nieuwe fluo is zelfs wat meer afgezwakt, daarnaast is het kleuroverloop heel belangrijk in het interieur aan het worden. Het mooie van de kleurkaarten in dit boek is dat ze er ook uit gehaald kunnen worden.
maar ik weet dat tegenwoordig modemensen ook inspiratie halen uit interieur en
design. Mode mensen voelen vaak toch iets eerder kleur aan, interieur volgt
daar vaak nog op.
seizoenen zoals in de mode. Wat is jouw ervaring daar in?
meer de wisseling van de zomer en de winter. In het voorjaar kriebelt het en
wil je je interieur toch veranderen. Kleuren, vormen en materialen in het interieur
kun je aanpassen met hoezen en accessoires. Dat kan ook goed, wanneer de basis
voor langer is gekozen. De items zoals een bank ga je niet steeds vernieuwen,
maar een speciaal servies voor buiten is juist weer een goede toevoeging, ook
omdat buiten / binnen een steeds belangrijker trend is geworden.
Multicolour | Trendcollage interieur 2014/2015 | © Milou Ket |
Verder vertellend over het trendboek:
bij elkaar gezet, dus alle rozen, blauwen, groenen enz. enz. uit dit trendboek bij elkaar. De kleuren
staan zowel op trendthema als apart, achterin het boek nog extra op een keurkaart
met deze verzamelingen.
collecties samenstellen.
stalenboekje. Een soort snoepdoosje met een verkort uittreksel van het grote
boek. Dat is los te koop.
echt heel veel informatie, beeldmateriaal en materialen. Het is een enorm
archief dat je aanlegt, ook digitaal natuurlijk.
Water Colours | Trendcollage | INNOVATIEBOEK | © Milou Ket |
Ik breng ook een innovatie boek uit. De laatste
versie is van 8 jaar geleden en daarin heb ik het al over 3D printen, LED en
het gebruik van bamboe. Dat boek is nog steeds actueel. Het is bijvoorbeeld
onlangs nog gekocht voor de hospitality branche en Ikea. Ik heb laatst een lezing
gegeven voor designhotels is Azië plus in China zijn ze erg geïnteresseerd in
deze ontwikkelingen.
materialen, een transparante kleurkaart die
de glans mooi weergeeft, gels, neopreen, plexiglas, kleuren die zich aanpassen
aan de situatie zoals een auto die rood wordt als je remt. Veel van deze items
zijn nu heel actueel aan het worden.
andere trendbureaus?
door mijn commerciële instelling, ontwerpen binnen de kaders van de opdrachtgever
en adviseren met de verkoop voor ogen. Ik werk
vanuit mijn hoofd en vanuit mijn hart cq intuitie en kan deze beiden goed
combineren. En natuurlijk
met ruim veertig jaar ervaring.
verkoopbaar product, daar ben ik sterk in.
houdend. Ik kan dus beiden; werken voor een hoog genre bv met dure stoffen en
massa werk voor bijvoorbeeld de Hema.
een kooi: hoe meer eisen je hebt, hoe meer je beperkt wordt, hoe meer je van de
klant weet, des te beter moet je je best doen om toch mooi te blijven zingen!
stylist, meer een kameleon en heb de professionele afstand. Zo zeg ik nooit “ ik vind” maar leg ik met
argumenten uit waarom iets niet of wel werkt. Het is altijd onderbouwd en niet
persoonlijk.
Website MILOUKET.TV | © Milou Ket |
deze site?
bedoeling is om mijn informatie ook digitaal over te brengen. Zo kan ik een
grotere groep geïnteresseerden wereldwijd bereiken, door een abonnement en
downloads met informatie en inspiratie aan te bieden.
bezoek zo’n 15 verschillende beurzen per jaar, daarnaast reis ik veel en zie
winkels over de hele wereld. Het meeste beeldmateriaal fotografeer ik zelf. Ik
heb daar veel plezier in, en het is voor mij een mentaal geheugensteuntje. Ik
houd vast wat ik gezien heb.
dat je inspireert en waarom?
niet echt, maar ik ben vooral geïnteresseerd in de vormgeving van mijn wereld.
Ik doe graag nieuwe indrukken op, zoek naar nieuwe ideeën en dingen die
afwijken van het bekende. Mijn interesse is breed, omdat ik me door mijn werk
heb kunnen verdiepen in heel veel verschillende producten, materialen, doelgroepen
en technieken. Ik heb natuurlijk wel een paar persoonlijke voorkeuren, bijv.
kleur, licht en transparantie. Voor mijn website richt ik mij vooral op
architectuur, design, interieur, mode, kleur, dessins en stoffen, etalages en
beelden van mijn trips en reizen.
de tijd. Wanneer ik iets vaak heb gezien, verliest het voor mij de fascinatie
en ga ik op zoek naar iets anders.
sluier lichten? Wat zijn belangrijke trends nu en wat kunnen we verwachten aan
trends de komende tijd?
het recyclen, het plezier in het opknappen van producten waar men aan gehecht
is. Huiselijkheid. En de interesse in natuurlijke materialen en de natuur. Het
binnenhalen van de natuur.
de komende tijd verwacht ik veel van digitale prints, maar ook van nieuwe
materialen bijvoorbeeld met iriserende
werking. Interesse in romantiek, transparantie en producten die licht van
gewicht zijn. En nieuwe technische ontwikkelingen voor garens.
ontwikkelingen?
het interieur door middel van de toepassing van accessoires en textiel. Grafische
en geometrische dessins met meer kleur, plus zwart en wit. Nieuwe mogelijkheden
door 3-D printen. Naast gestroomlijnde vormen is er aandacht voor
juist heel hoekige vormen als een soort facetten. Aandacht voor het proces, de maakwijze. Interesse in excentrieke en
historische ontwikkelingen. Botanische ideeën en interesse in dieren
afbeeldingen. Metallics, waaronder koper. Nieuwe toepassingen met steen
fineer.
Rich Magenta | Trendcollage interieur 2014/2015 | © Milou Ket |
hoop en verwacht dat er meer interesse komt in “de Blauwe Economie” zoals die
beschreven wordt in het gelijknamige boek van Gunter
Pauli. Low-tech oplossingen, waarbij we gebruik maken van natuurkundige
principes en die uit de biologie. Vooral toepassingen van materialen uit
hernieuwbare bron, zoals bijv. bamboe, papier, algen, zeewier, koffiedik etc.
werkzaamheden voor het bureau.
wil je nog een keertje een trendonderzoek voor doen?
heb niet echt een vooropgezet plan, ik laat het altijd maar wat op mij afkomen.
Ik presenteer me op vakbeurzen en ik heb daar vaak interessante ontmoetingen.
Als ik het gevoel heb dat een opdracht bij me past, neem ik hem aan.
Daarentegen weiger ik een opdracht waar ik me niet comfortabel bij voel, of
wanneer ik een te groot financieel risico loop door een te grote opdracht, waar
ik onvoldoende greep op heb. Maar in
principe sta ik open voor alle uitdagingen, zoals ik me kortgeleden in Asian
Luxury Hospitality Projects heb verdiept voor een conferentie in Singapore. Ik zou nog wel eens
trendonderzoek willen doen voor een automerk.
samenwerken?
een architect.
tegen gaan komen?
een van mijn lezingen gedurende de internationale beurzen.
Ook bedankt voor de prachtige beelden!
volgen?
#mc_embed_signup{background:#fff; clear:left; font:14px Helvetica,Arial,sans-serif; }
/* Add your own MailChimp form style overrides in your site stylesheet or in this style block.
We recommend moving this block and the preceding CSS link to the HEAD of your HTML file. */