Info via What Design Can Do:
Richard van der Laken: ‘Benut de
slagkracht van creatieven’
What Design Can Do is call to action voor de ontwerpwereld
Pragmatisme en idealisme zijn voor veel jonge designers een volkomen natuurlijke
combinatie, zegt Richard van der Laken. Hij is de informele aanvoerder van een groep
ontwerpers die het succes van Dutch Design een slag verder wil brengen. Met het
jaarlijkse internationale evenement What Design Can Do, 16 en 17 mei in Amsterdam,
richt hij de aandacht op de sociale impact van design.
Lees hier verder!
‘Dat een goed ontwerp ook goed is voor de wereld, daar gaat het om’, zegt Van der
Laken, in het dagelijks leven een van de makers van Gorilla, een getekende column,
en oprichter van het ontwerpbureau De Designpolitie. Als voorbeeld van sterk & goed
ontwerp noemt hij het concept Faked Meat van de Nederlandse Marije Vogelzang. Ze
bedacht ‘nep’dieren, gaf ze een biografie en smaak en zorgde dat er een appetijtelijke
verpakking bij kwam. Het is een welkome aanvulling van het supermarktschap met
‘vegetarisch vlees’, dat er normaal zo grauw en deprimerend uit ziet.
De vernieuwende en de ontregelende kracht van creatieve mensen, moet je inzetten
om een betere, eerlijke en schonere wereld te maken, vindt Van der Laken. Op 16
en 17 mei verzamelt hij uit de hele wereld ontwerpers om zich heen. Vogelzang is er
een van. Maar komen ook ontwerpers uit de mode, de architectuur, productdesign en
communicatie ontwerpers. ‘Een call to action’, noemt hij het, de tijd is er rijp voor. De huidige crisis betekent niet alleen dat de bank, de slager en de bouwondernemer
totaal anders zijn gaan denken. Dat geldt ook voor ontwerpers’, zegt Van der Laken.
En dat kan. ‘Want designers zijn gewend om na te denken in oplossingen. Nederland-
se ontwerpers kunnen dat bovendien op zeer onorthodoxe en toch ook aardse manier.
Dat is deel van het succes van Dutch Design. Die kwaliteiten moeten we inzetten.’
Dit jaar is een van de belangrijkste gasten op het tweedaagse evenement Mike Kru-
zeniski, hoofd ontwerp bij Twitter. Architecte Carolyn Steel vertelt over de complexe
logistiek die nodig is om elke dag een grote stad van vers voedsel te voorzien. Hel-
licar & Lewis presenteren hun vernieuwende communicatiestrategiën. En uit Mexico
komt Carla Fernandez, een modeontwerpster zie zeer succesvol is met het vernieu-
wend gebruik van traditionele designpatronen waar ze minder bedeelde groepen uit
haar land van laat meeprofiteren.
++++++++++++++++++++++