Hi!
A while ago I moved my blog from Blogger to WordPress. And since I’m blogging from 2007, there are a lot of blogposts to check… So if you see a blogpost that’s missing photo’s or has a weird layout, please let me know by leaving a comment at that particular blogpost. In the meantime I’m walking through all my posts myself too.
I hope you like my new layout! Thanks for visiting.
See you around!
XO Iris
Hi!
Ik heb mijn blog van Blogger naar WordPress verhuisd! En aangezien ik sinds 2007 blog, zijn er een heleboel blogposts te controleren … Dus: zie je een blogpost waarbij foto’s ontbreken of die een rare lay-out heeft, laat het me weten dmv het plaatsen van een reactie op die blogpost. In de tussentijd loop ik al mijn berichten zelf ook nog na.
Ik hoop dat mijn nieuwe layout bevalt!
Bedankt voor je bezoekje, zie je later!
XO Iris
The use of images and text from this blog.
The use of images and text from this blog.
Want to use a post, photos or text of my blog? Great! Please always mention my full blog name and a correct link to the origin of the article on my blog on: your blog, pinterest boards, instagram, tumbler, your site or wherever you want to use my content. And... Please give me a note if you have it published!
Also make sure that all the images have the original source / photographer named. For pictures that are not mine, please contact the owner by yourself to ask permission...
As for the posts on my blog: I try my best to mention all the names and links correct and ask permission in advance. If you spot an item here on my blog that belongs to you and I do not have the accurate information, please contact me, I'll adjust it asap.
Thank you! XO Iris | C-More
Gebruik van beeldmateriaal en tekst van deze blog.
Wil je een post, foto's of teksten van mijn blog gebruiken? Leuk! Plaats dan in ieder geval mijn blognaam en een link naar de oorsprong van het betreffende artikel op mijn blog op: jouw blog, pinterest boards, instagram, tumbler, je website of waar je het ook publiceert. Geef je mij een berichtje als je het geplaatsthebt?
Zorg ook dat bij alle afbeeldingen de originele bron / fotograaf komt te staan.
Wat betreft de posts op mijn blog: ik doe mijn best alle namen en linkjes goed te vermelden. Mocht je iets tegenkomen wat jou toebehoort en ik er geen juiste informatie bij hebben staan, neem dan contact met me op, dan pas ik het direct aan.
“De Nederlanders hebben, traditioneel gezien, een sterk geloof in het vermogen vanuit het ontwerp een duurzame samenleving op te bouwen. Eeuwenlang hebben ze creativiteit, technologische innovatie en sociale samenwerking gebruikt om de helft van hun land te creëren – en te beschermen – uit het water. Nederlandse ontwerpers combineren high-tech innovatie met zorgvuldig vakmanschap, radicale esthetiek met maatschappelijke betrokkenheid, experimenten met pragmatisme, doordachte analyses met een energieke vastberadenheid. Hun integrale en multidisciplinaire aanpak van complexe vraagstukken genereert nieuwe ideeën, nieuwe technologieën, en uiteindelijk nieuwe en duurzame oplossingen.
In deze inleiding zijn meer dan 50 sleutelfiguren in de designwereld aan het woord om Dutch Design uit te leggen. In 10 minuten is het een introductie van bijna 100 korte documentaires met profielen van architecten, grafisch vormgevers, product-en modeontwerpers in Nederland. Met daarin interviews met zowel bekende en opkomende Nederlandse ontwerpers, ” Dutch Profiles” richt zich op hun conceptuele aanpak, hun werkproces en de context van hun projecten.
Credits:
Creative producer: Geert van de Wetering
Onderzoek: Liselotte Francken
ColorCorrection: Maurik de Ridder
Muziek / Sound Design: Pastelle Music
Geproduceerd door Submarine, Femke Wolting & Bruno Felix
In opdracht van DutchDFA”
Wil je meer inspirerende films en documantaires zie over design?
Kijk dan op de ste van arttube.nl
Net een stilleven…. en op de een of andere manier trekken stillevens mij de afgelopen maanden heel erg aan, kijk maar hier op mijn pinterest board. Een nieuwe trend gaat er aan komen! Ik voel het aan alles…
Het blijkt een aankondigen te zijn van de expositie
De expositie is zo opgezet dat het net lijkt alsof er nog steeds gewoond wordt in deze setting en de bewoners net even weg zijn.
Alsof ze net na het eten vertrokken zijn naar de tuin om een sigaret te roken. Zo krijgt de toeschouwer een veel natuurlijkere beleving van de ontwerpen van Scholten en Baijings. Pas in tweede instantie besef je dat het servies op de luxe gedekte tafel de designstukken zijn.
Zodra de zomervakanties zijn afgelopen stromen de uitnodigingen
voor de interieur- en woon-events weer binnen. September en oktober zijn DE
woonmaanden en de tijd om veel inspiratie op te doen. Voor mij is het een periode
van genieten en overladen worden met nieuwe ideeën.
Wat zijn de nieuwste trends op interieurgebied,
welke kleuren of behang gaan we zien op de wanden? Welke mooie nieuwe
oplossingen en ontwerpen hebben de ontwerpers bedacht…
Het bezoeken van
beurzen, het lezen van (interieur) bladen en het afstruinen van blogs en
interieursites is mijn voornaamste bezigheid in deze maanden. Veel nieuws om mijn
eigen blog mee te vullen en om mijn interieurklanten van het nieuwste van het
nieuwste te kunnen voorzien.
Vind je het ook leuk om je te oriënteren op de
nieuwe trends, of ben je juist wat meer behoudend in je interieur? Op de website
van WonenWonen.nl kun je je heel goed oriënteren en jouw interieurstijl zul je hier zeker terug
vinden. Of je nou van een moderne of landelijke stijl houdt of opzoek bent naar
een nieuwe keuken, of badkamer, of dat je je wilt oriënteren op, behang vloeren,
of bv een nieuw carpet: op deze site kun je vast vinden wat je zoekt.
Hieronder wat inspiratie beelden van de site van wonenwonen.
Foto via Wonenwonen.nl | Bert Plantagie
Foto via Wonenwonen.nl | Gan Carpetten
Foto via Wonenwonen.nl | Buthaup keukens
Foto via Wonenwonen.nl | Rolf Benz
Foto via Wonenwonen.nl | Sanitair Tortu
Foto via Wonenwonen.nl | Gan Carpetten Trenzas
Foto via Wonenwonen.nl | Behang BN Wallcovering
—–/////—–
Vind je het nou lastig om uit al deze inspiratie een goede keuze te maken voor jouw huis en wil je ook graag een interieur waar je blij van wordt??
Milou Ket is trendwatcher op het gebied van
mode, kleur, interieur en innovatie. Zij werkt vanuit Purmerend voor grote
internationale klanten. Het trendbureau geeft een aantal keer per jaar
trendboeken uit. Milou geeft ook lezingen en presentaties en adviseert
internationaal bedrijven op het gebied van trends. Het bureau heeft naast de
algemene website sinds kort ook een inspiratie website: MilouKet.tv
Ik heb haar een paar weken geleden
geïnterviewd over haar werk en de trends die zij heeft gesignaleerd.
Milou laat me een aantal trendboeken zien. Bladerend door het boek
vertelt ze wat er te zien is, wat de trends zijn en de achterliggende uitgangspunten.
Ze laat zien hoe het boek is samengesteld, met de collages, materialen en de
kleurkaarten.
De buitenkant van de map past altijd bij
inhoud qua kleur. Die kies ik daar speciaal voor.
Dan volgt de introductie, de thema uitleg in
een aantal bladzijden, en dan de trends zelf.
Nu met de crisis zie je een hang naar
romantiek, met neutrale kleuren en soberheid. De combinatie van
tegenovergestelde items zoals oud en nieuw,
hard en zacht, industrieel tegenover “soul”. Deze tegenstelling roepen
een spanning op en dat willen we nu. DIY, emotionele waarden tegenover nieuw en
glad. Deze trend noem ik “opposites attract”. *Zie collage verderop.
Dan is er een romantisch thema: “sweet en sour”, met iets afgezwakte neon kleuren en
veel grafische dessins.*Zie collage verderop. Het thema “exentric” en “nomadic” heeft vooral etnische
elementen. Dan is er nog een thema met veel donkere tinten, barok en kristal.*Zie collage verderop.
De kleurkaart maak en print ik zelf, maak
verschillende combinaties met materialen en dessins en de bewerkingen daarvan. Ik
besteed heel veel aandacht aan de kleurkaart, zodat deze echt perfect is en
gebruik in mijn collages echte materialen zoals bv huiden, stoffen en papier, voor
de textuur.
Het boek is voor veel verschillende smaakgroepen.
Veel klanten van mij werken met stoffen, maar het is ook geschikt voor een
klant als Sony Ericsson.
Klik + lees hieronder verder voor meer inspiratie en een tipje van de sluier van de INTERIEURTRENDS VOOR 2015!
Verder bladerend:
Ik bekijk de trendbeelden met veren,
stolpen, nest, beige tinten, bamboe, papier, licht hout, zen invloeden,
gerecycled hout, vilt, bijzondere materialen , gefineerd steen ,aangetaste
materialen: heel inspirerend.
Ik kan me voorstellen dat je af en toe trends signaleert waar je
zelf niks mee hebt. Hoe ga je daar me om?
Ik ben niet zo romantisch ingesteld maar
kan dit wel voor een klant verwoorden. Juist door mijn werk voor de Hema heb ik dat geleerd:
ik wil het zo mooi mogelijk doen, want in het maakproces bij de fabrikant wordt
er altijd nog wat af geschaafd. Hij kan bijvoorbeeld net die kleur niet helemaal
bereiken, dus het is voor mij van belang om de mooiste variant te vinden. Ik
probeer daarin alles te geven en kan wel heel ver gaan. Zoals de grote trend “ punk”
met prints van doodshoofden: daar zoek ik de vertaalslag van, de esthetische
kant. Dat vertaal ik in bijvoorbeeld een “rafelig” thema.
Mieke de Bock (van Bock en Dekker), een oud collega, heeft dat ooit in kaart gebracht: iets
is cultuur aantastend of cultuur bevestigend.
In dit geval is ”punk” cultuur
aantastend. Ik probeer hier dan een middenweg te vinden, want onlangs is in New
York een grote punk- en couture tentoonstelling geweest. Dus het wordt wel
overgenomen. Ik ga dat dan vertalen naar een geschikte trend.
Soms is het wel moeilijk om je eigen
voorkeuren objectief te bekijken, daarom doe ik mijn huiswerk erg goed, zodat
het nooit mijn persoonlijke mening is.
Verder bladerend door het boek: In interieur zijn fluo-kleuren op grote vlakken toegepast is net iets te veel van het goede, maar ze zijn wel geschikt voor accessoires of op kleinere vlakken. Het nieuwe fluo is zelfs wat meer afgezwakt, daarnaast is het kleuroverloop heel belangrijk in het interieur aan het worden. Het mooie van de kleurkaarten in dit boek is dat ze er ook uit gehaald kunnen worden.
Loopt mode of interieur voorop qua trends?
Vroeger liep interieur achter op de mode,
maar ik weet dat tegenwoordig modemensen ook inspiratie halen uit interieur en
design. Mode mensen voelen vaak toch iets eerder kleur aan, interieur volgt
daar vaak nog op.
Ik zie in het interieur ook steeds meer de wisselingen van
seizoenen zoals in de mode. Wat is jouw ervaring daar in?
Ja dat klopt. Het is in de interieurwereld
meer de wisseling van de zomer en de winter. In het voorjaar kriebelt het en
wil je je interieur toch veranderen. Kleuren, vormen en materialen in het interieur
kun je aanpassen met hoezen en accessoires. Dat kan ook goed, wanneer de basis
voor langer is gekozen. De items zoals een bank ga je niet steeds vernieuwen,
maar een speciaal servies voor buiten is juist weer een goede toevoeging, ook
omdat buiten / binnen een steeds belangrijker trend is geworden.
In het boek heb ik ook alle kleuren op soort
bij elkaar gezet, dus alle rozen, blauwen, groenen enz. enz. uit dit trendboek bij elkaar. De kleuren
staan zowel op trendthema als apart, achterin het boek nog extra op een keurkaart
met deze verzamelingen.
De klanten gaan met al deze ideeën hun eigen
collecties samenstellen.
Daarnaast maak ik een kleurdoosje en
stalenboekje. Een soort snoepdoosje met een verkort uittreksel van het grote
boek. Dat is los te koop.
Trendwatching is veel verzamelen, je bewaart
echt heel veel informatie, beeldmateriaal en materialen. Het is een enorm
archief dat je aanlegt, ook digitaal natuurlijk.
Ik breng ook een innovatie boek uit. De laatste
versie is van 8 jaar geleden en daarin heb ik het al over 3D printen, LED en
het gebruik van bamboe. Dat boek is nog steeds actueel. Het is bijvoorbeeld
onlangs nog gekocht voor de hospitality branche en Ikea. Ik heb laatst een lezing
gegeven voor designhotels is Azië plus in China zijn ze erg geïnteresseerd in
deze ontwikkelingen.
In het boek ben ik uitgegaan van moderne
materialen, een transparante kleurkaart die
de glans mooi weergeeft, gels, neopreen, plexiglas, kleuren die zich aanpassen
aan de situatie zoals een auto die rood wordt als je remt. Veel van deze items
zijn nu heel actueel aan het worden.
Waarmee onderscheidt je je van
andere trendbureaus?
Vooral
door mijn commerciële instelling, ontwerpen binnen de kaders van de opdrachtgever
en adviseren met de verkoop voor ogen. Ik werk
vanuit mijn hoofd en vanuit mijn hart cq intuitie en kan deze beiden goed
combineren. En natuurlijk
met ruim veertig jaar ervaring.
De vertaalslag maken van een trend naar een
verkoopbaar product, daar ben ik sterk in.
De essentie van het ontwerp wel in stand
houdend. Ik kan dus beiden; werken voor een hoog genre bv met dure stoffen en
massa werk voor bijvoorbeeld de Hema.
Ik vergelijk het wel eens met een vogeltje in
een kooi: hoe meer eisen je hebt, hoe meer je beperkt wordt, hoe meer je van de
klant weet, des te beter moet je je best doen om toch mooi te blijven zingen!
Dat is anders dan een ontwerper. Ik ben een
stylist, meer een kameleon en heb de professionele afstand. Zo zeg ik nooit “ ik vind” maar leg ik met
argumenten uit waarom iets niet of wel werkt. Het is altijd onderbouwd en niet
persoonlijk.
Op je site Milou Ket.TVpresenteer je heel veel inspiratie. Wat is je bedoeling van
deze site?
De
bedoeling is om mijn informatie ook digitaal over te brengen. Zo kan ik een
grotere groep geïnteresseerden wereldwijd bereiken, door een abonnement en
downloads met informatie en inspiratie aan te bieden.
Hoe is het beeldmateriaal ontstaan?
Ik
bezoek zo’n 15 verschillende beurzen per jaar, daarnaast reis ik veel en zie
winkels over de hele wereld. Het meeste beeldmateriaal fotografeer ik zelf. Ik
heb daar veel plezier in, en het is voor mij een mentaal geheugensteuntje. Ik
houd vast wat ik gezien heb.
Heb je een speciale quote of beeld
dat je inspireert en waarom?
Nee,
niet echt, maar ik ben vooral geïnteresseerd in de vormgeving van mijn wereld.
Ik doe graag nieuwe indrukken op, zoek naar nieuwe ideeën en dingen die
afwijken van het bekende. Mijn interesse is breed, omdat ik me door mijn werk
heb kunnen verdiepen in heel veel verschillende producten, materialen, doelgroepen
en technieken. Ik heb natuurlijk wel een paar persoonlijke voorkeuren, bijv.
kleur, licht en transparantie. Voor mijn website richt ik mij vooral op
architectuur, design, interieur, mode, kleur, dessins en stoffen, etalages en
beelden van mijn trips en reizen.
Wisselt dat vaak?
Dat is voor mij een heel vanzelfsprekend proces, dat wisselt met
de tijd. Wanneer ik iets vaak heb gezien, verliest het voor mij de fascinatie
en ga ik op zoek naar iets anders.
Wil je voor de lezers van mijn blog nog een tipje van de
sluier lichten? Wat zijn belangrijke trends nu en wat kunnen we verwachten aan
trends de komende tijd?
Wat nu belangrijk is, is het combineren van oud en nieuw,
het recyclen, het plezier in het opknappen van producten waar men aan gehecht
is. Huiselijkheid. En de interesse in natuurlijke materialen en de natuur. Het
binnenhalen van de natuur.
Voor
de komende tijd verwacht ik veel van digitale prints, maar ook van nieuwe
materialen bijvoorbeeld met iriserende
werking. Interesse in romantiek, transparantie en producten die licht van
gewicht zijn. En nieuwe technische ontwikkelingen voor garens.
Specifiek voor interieur, wat zie je daar voor een grote
ontwikkelingen?
Meer kleur in
het interieur door middel van de toepassing van accessoires en textiel. Grafische
en geometrische dessins met meer kleur, plus zwart en wit. Nieuwe mogelijkheden
door 3-D printen. Naast gestroomlijnde vormen is er aandacht voor
juist heel hoekige vormen als een soort facetten. Aandacht voor het proces, de maakwijze. Interesse in excentrieke en
historische ontwikkelingen. Botanische ideeën en interesse in dieren
afbeeldingen. Metallics, waaronder koper. Nieuwe toepassingen met steen
fineer.
En wat zijn de tendensen op groter vlak, wereldwijd?
Ik
hoop en verwacht dat er meer interesse komt in “de Blauwe Economie” zoals die
beschreven wordt in het gelijknamige boek van Gunter
Pauli. Low-tech oplossingen, waarbij we gebruik maken van natuurkundige
principes en die uit de biologie. Vooral toepassingen van materialen uit
hernieuwbare bron, zoals bijv. bamboe, papier, algen, zeewier, koffiedik etc.
Nog even terug naar je
werkzaamheden voor het bureau.
Waar of voor wie of welk bedrijf
wil je nog een keertje een trendonderzoek voor doen?
Ik
heb niet echt een vooropgezet plan, ik laat het altijd maar wat op mij afkomen.
Ik presenteer me op vakbeurzen en ik heb daar vaak interessante ontmoetingen.
Als ik het gevoel heb dat een opdracht bij me past, neem ik hem aan.
Daarentegen weiger ik een opdracht waar ik me niet comfortabel bij voel, of
wanneer ik een te groot financieel risico loop door een te grote opdracht, waar
ik onvoldoende greep op heb. Maar in
principe sta ik open voor alle uitdagingen, zoals ik me kortgeleden in Asian
Luxury Hospitality Projects heb verdiept voor een conferentie in Singapore. Ik zou nog wel eens
trendonderzoek willen doen voor een automerk.
En met wie zou je wel eens willen
samenwerken?
Met
een architect.
Waar kunnen we je in de toekomst
tegen gaan komen?
Tijdens
een van mijn lezingen gedurende de internationale beurzen.
Dank je Milou Ket, voor dit inspirerende en informatieve interview.
Ook bedankt voor de prachtige beelden!
This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.AcceptRead More
Privacy & Cookies Policy
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.